Özel Eğitimde Bilgisayar Kullanımı I

BİLGİSAYARLARIN ÖZEL EĞİTİMDE KULLANILMASINA İLİŞKİN ARAŞTIRMALARI İNCELEME 

 • ÇALIŞMANIN KONUSU: 
 POWERPOİNT PROGRAMINDA HAZIRLANAN OKUMA MATERYALİNİN 12-13 YAŞLARINDA KAYNAŞTIRMA PROGRAMINA DEVAM EDEN HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERİN OKUDUĞUNU ANLAMA BECERİLERİNE ETKİSİ 

• ÇALIŞMANIN PROBLEM VE AMACI:
 Bu çalışmanın amacı PowerPoint sunu programıyla hazırlanan okuma materyalinin hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama becerisi üzerindeki etkisini araştırmaktır.

 • ÇALIŞMANIN HEDEF KİTLESİ:
Araştırmanın katılımcıları ilköğretim okuluna devam eden kaynaştırmadan yararlanan üç zihinsel engelli öğrencidir.

 • ÇALIŞMANIN UYGULANIŞ ŞEKLİ:
 Araştırmada tek denekli araştırma yöntemleri arasında yer alan AB modeli kullanılmıştır. Tek denekli araştırmalarda bir ya da birkaç denekten standart koşullar altında yinelenen ölçümler alınarak bir uygulamanın etkililiği her bir denekte kendi içinde değerlendirilmektedir. AB modelinde; A evresinde bağımlı değişken, doğal süreçte gözlenir, kaydedilir. Bu evre başlama düzeyi evresi olarak adlandırılır. B evresi Powerpoint Programında Hazırlanan Okuma Materyalinin 112 uygulama evresidir ve bağımsız değişken uygulanır, uygulama sırasında bağımlı değişken gözlenmeye ve kaydedilmeye devam edilir. Araştırmanın bağımsız değişkeni, PowerPoint sunu programıyla hazırlanan okuma materyali, bağımlı değişkeni ise, okuduğu kelimeyi, cümleyi ve metni anlama becerileridir.

 • ÇALIŞMADA KULLANILAN MATERYAL:
 PowerPoint programıyla hazırlanan öğretim materyallerinin hazırlanmasına öncelikle, ilkokuma yazma öğretiminde kullanılan “Ses Temelli Cümle Yöntemi” programı incelenmiş ve öğretim ilkelerinin neler olduğu belirlenmiştir. Ses temelli cümle yönteminde, öğretime sesten başlanmakta ve sesi öğrenciye tanıtmak, sezdirmek ve kelimeyi tanıtmak ve öğretmek amacıyla görsel ögelerden (resim, grafik, vs) yararlanılarak etkinlikler düzenlenmektedir.

 •İLGİLİ ARAŞTIRMALAR:

Kablan (2001) tarafından yapılan çalışmada PowerPoint programıyla hazırlanan materyalin dikkat çekici olmasının öğrencilerin derse katılımını arttırabileceği, ilkokuma yazma için hazırlanan PowerPoint materyallerinin somut etkinlikleri sunması nedeniyle öğretim ortamını zenginleştireceği ve materyalin ilkokuma yazma öğretiminde etkili olarak kullanılabileceği belirtilmiştir.

• ÇALIŞMANIN SONUÇLARI:

Araştırmaya katılan 3 öğrencide okuduğunu anlama düzeyi %30 artıyor.
 • ÖNERİLER:
Zihin engelli öğrencilerle çalşaan öğretmenlere PowerPoint
programıyla hazırlanan okuma materyalinin kelime, cümle ve metni görsel olarak zengin bir
biçimde sunulmasından dolayı hafif düzeyde zihinsel engelli öğrencilerin okuduğunu anlama
becerilerini geliştirme çalışmalarında kullanmaları önerilebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder